Sejm Wielki i uchwalenie Konstytucji 3 maja (kl. VI)
30 kwietnia 2020
Lekcja przeznaczona dla klasy VI szkoły podstawowej.
Czas: 2 x 45 minut
Cele:
- Zdobycie wiedzy o Sejmie Wielkim (1788-1792) i Konstytucji 3 maja 1791 r..
- Poznanie dziejów Ojczyzny i jej dziedzictwa historycznego.
- Rozbudzanie poczucia miłości do Ojczyzny i narodu poprzez kultywowanie pamięci historycznej.
Uczeń potrafi:
- odpowiedzieć na pytanie czym jest konstytucja i co zawiera;
- wymienić nazwiska autorów Konstytucji 3 maja 1791 r.;
- wymienić reformy Sejmu Wielkiego 1788-1792 ;
- scharakteryzować zmiany ustrojowe wprowadzone przez Konstytucję 3 maja;
- wyjaśnić przyczyny zawiązania konfederacji targowickiej w 1792 r.;
- wyjaśnić, w jakich okolicznościach doszło do II rozbioru Polski w 1793 r.;
- umieszcza na osi czasu daty ważnych wydarzeń: obrad Sejmu Wielkiego, uchwalenia Konstytucji 3 maja, zawiązania konfederacji targowickiej, II rozbioru Polski, bitwy pod Zieleńcami;
- wymienić państwa, które uczestniczyły w II rozbiorze Polski;
- wskazać na mapie ziemie utracone przez Rzeczpospolitą w wyniku II rozbioru;
- poprawnie posługuje się terminami: Sejm Wielki, konstytucja, konfederacja targowicka.
Metody pracy:
- metody aktywizujące -burza mózgów
- praca z tekstem źródłowym, osią czasu i mapą
- pogadanka
- rozmowa kierowana
- działania z aktywną tablicą
Formy pracy:
- samodzielna
- w grupach
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- mapa Polski z czasów rozbiorów
- ćwiczenia interaktywne (www.epodreczniki.pl)
Wprowadzenie
Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji, podanie celu lekcji.
Czym jest konstytucja? Co zawiera ?
Konstytucja (od łac.constituo „urządzać, ustanawiać, regulować”) - akt prawny, określany także jako ustawa zasadnicza, która zazwyczaj ma najwyższą moc prawną w systemie źródeł prawa w państwie. Mówi o prawach i obowiązkach obywateli oraz jak są wybierane władze.
Sporządzenie notatki w zeszycie.
I. Wyjaśnienie uczniom okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego.
Kryzys demokracji szlacheckiej rozpoczął się w połowie XVII wieku. Liberum veto dawało prawo każdemu z posłów biorących udział w obradach sejmu do zerwania go i unieważnienia podjętych na nich uchwał. W XVIII wieku Rzeczpospolita nie była w stanie zachować własnej suwerenności i coraz częściej w jej sprawy wewnętrzne ingerowały inne państwa: Rosja, Prusy, Austria, które dążyły do zachowania panującego ustroju i jej słabości .Dążenia reformatorskie ożywiły się po 1772 r., kiedy w wyniku I rozbioru Rosja, Prusy i Austria pozbawiły Rzeczpospolitą części jej terytoriów.
(Przypomnienie okoliczności I rozbioru Polski, oraz pokazanie na mapie ziem utraconych)
Pod koniec XVIII wieku posłowie będący zwolennikami reform skupili się wokół Stanisława Małachowskiego, Ignacego Potockiego i Hugo Kołłataja. Dążono do unowocześnienia państwa i uniezależnienia od Rosji. Największym osiągnięciem ruchu reform był Sejm Wielki, który rozpoczął obrady w 1788 r.. W 1791 r. uchwalił Konstytucję 3 maja, regulującą ustrój prawny. Konstytucja przestała obowiązywać 24 lipca 1792 roku, w momencie przystąpienia króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do konfederacji targowickiej, czyli po ponad 14 miesiącach, w ciągu których Sejm Czteroletni uchwalił szereg ustaw szczegółowych, będących rozwinięciem jej postanowień.
Sejm Wielki, zwany Czteroletnim, obradował od 6 października 1788 roku do 29 maja 1792 w Warszawie. Był to pierwszy za panowania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego sejm związany konfederacją, na którym nie obowiązywało liberum veto, a decyzje podejmowano większością głosów. Jednym z najważniejszych osiągnięć Sejmu Wielkiego - obok uchwalenia w 1791 roku Konstytucji 3 maja było ustanowienie prawa o miastach.
Mieszczanie rezydujący w miastach królewskich otrzymali prawo nietykalności osobistej, dostęp do urzędów, prawo nabywania ziemi i powoływania samorządów oraz zagwarantowano im udział w sejmach. Szlachta mogła odtąd zajmować się handlem i rzemiosłem oraz sprawować urzędy miejskie. Na kształt reformy niewątpliwy wpływ miała tzw. czarna procesja z 1789 roku - manifestacja przedstawicieli 141 miast, podczas której ubrani na czarno mieszczanie zanieśli królowi memoriał zawierający ich postulaty. Uchwalona ustawa nie obejmowała miast prywatnych.
II. Postanowienia Konstytucji 3 maja z 1791 roku
- zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną,
- ograniczyła znacząco demokrację szlachecką, odbierając prawo głosu i decyzji w sprawach państwa szlachcie nieposiadającej ziemi (gołocie),
- wprowadziła częściowe zrównanie praw osobistych mieszczan i szlachty,
- zwiększyły się prawa mieszczan z miast królewskich,
- formalnie zniosła liberum veto,
- znosiła podział na Polskę i Litwę ustanawiając jedno państwo Rzeczpospolitą Polską,
- wprowadziła trójpodział władzy na ustawodawczą (sejm), wykonawczą (król i Straż Praw, czyli rząd) oraz niezawisłe sądy,
- chłopi zostali objęci ochroną prawną państwa.
III. Czy wiecie gdzie są przechowywane rękopisy Konstytucji 3 maja ?
Jak nazywają się instytucje, które gromadzą i przechowują dokumenty o wartości historycznej? (archiwa państwowe)
Konstytucja 3 maja 1791 r. (Ustawa rządowa) przechowywana jest w Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie. Trzy oryginalne rękopisy Konstytucji zawarte są w księdze Metryki Litewskiej (liczącej 722 strony, jednak zapis Konstytucji zawarty jest tylko na jej 8 stronach: od strony 75 do 82).,w księdze Archiwum Publicznego Potockich oraz w księdze Archiwum Sejmu Czteroletniego.
Uczniowie za pomocą dostępnych narzędzi (telefon, komputer) zapoznają się materiałami zamieszczonymi na stronie Archiwum Głównego Akt Dawnych dotyczącymi Ustawy rządowej z 1791 roku.
http://agad.gov.pl/wp-content/uploads/2018/12/Konstytucja-3-maja_PL-v5.pdf
także
https://epodreczniki.pl/a/sejm-wielki-oraz-uchwalenie-konstytucji-3-maja/DC4grpLtl
http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/kpol/1791.html
IV. Nauczyciel kieruje pytania do uczniów:
- W jakich okolicznościach doszło do uchwalenia Konstytucji 3 maja?
- Kto był autorem Ustawy rządowej z 1791 roku?
- Dlaczego odebrano prawa wyborcze szlachcie gołocie?
- Jakie było znaczenie uchwalenia Konstytucji 3 maja?
- Jakie ziemie zostały utracone w wyniku II rozbioru Polski?
- Kto dowodził wojskami polskimi podczas bitwy stoczonej pod Zieleńcami i Dubienką w 1792 roku podczas wojny polsko – rosyjskiej?
Karty pracy
Zadanie 1 .
Określ, czy podane informacje są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy prawdziwych i „F” przy fałszywych
- Po pierwszym rozbiorze w Rzeczpospolitej wzrosła liczba zwolenników reform. P.F.
- Od XVI wieku obrady sejmu odbywały się w Warszawie na Zamku Królewskim. P.F.
- Niechętni zmianom magnaci w porozumieniu z królem Prus zawiązali konfederację przeciwko reformom Sejmu Wielkiego. P.F.
- Order Virtuti Militari został ustanowiony przez Stanisława Poniatowskiego w czasie wojny polsko - rosyjskiej w 1792 roku. P.F.
- W 1793 roku Austria, Rosja i Prusy dokonały drugiego rozbioru Polski. P.F
Zadnie 2
Uporządkuj podane wydarzenia w kolejności chronologicznej:
- Drugi rozbiór Polski ….
- Uchwalenie Konstytucji 3 maja ….
- Początek obrad Sejmu Wielkiego ….
- Bitwa pod Zieleńcami ….
- Zawiązanie konfederacji targowickiej ….
- Obrady Sejmu w Grodnie ….
Zadnie 3.
Wstaw znak’ „x” przy zdaniach dotyczących obrad Sejmu Wielkiego
- Uchwalono prawo o miastach. …..
- Obradom Sejmu przewodniczył marszałek Stanisław Małachowski. …..
- Stałymi podatkami obciążono szlachtę i duchowieństwo. …..
- Zmniejszono armię ze 100 tys. do 24 tys. żołnierzy. …..
- Ogłoszono królem Stanisława Augusta Poniatowskiego. …..
Zadanie 4
Rozwiąż krzyżówkę.
- Hugo …duchowny i uczony, był jednym z autorów Konstytucji 3 maja.
- Miejscowość, w której magnaci sprzymierzeni z Rosją ogłosili konfederację przeciwko reformom Sejmu Wielkiego.
- Nazwisko jednego z przywódców konfederacji targowickiej.
- Miasto, w którym obradował Sejm Wielki.
- Ignacy….zwolennik obozu reform, podobnie jak Kołłątaj i Małachowski.
- Tytuł władczyni Rosji.
- Inaczej usunięcie króla z tronu, pozbawienie go władzy.
- Stolica Rosji w XVIII wieku, rzeczywiste miejsce zawarcia sojuszu konfederatów z władczynią Rosji.
- Stanisław…marszałek Sejmu Wielkiego.
- Imię wybitnego artysty malarza, autora między innymi obrazu „Konstytucja 3 maja 1791 roku” i „ Bitwa pod Grunwaldem”
- Miejscowość nad Bugiem, miejsce zwycięskiej bitwy wojsk polskich nad wojskami rosyjskimi w 1792 roku.
Podsumowanie
Konstytucja 3 maja z 1791 r. , była pierwszą w Europie i drugą na świecie (po amerykańskiej z 1787 r.) nowoczesną, spisaną konstytucją. Zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczyła znacząco demokrację szlachecką, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz stawiała chłopów pod ochroną państwa, formalnie zniosła liberum veto. Konstytucja odwoływała się do oświeceniowych koncepcji suwerenności narodutrójpodziału władzy, regulowała organizację władz państwowych, prawa i obowiązki obywateli.
Praca domowa
Napisz, przez kogo i w jakich okolicznościach został ustanowiony Order Virtuti Militari oraz jaką rolę dziś pełni to odznaczenie. Opisz odznaczenie.
Linki:
https://epodreczniki.pl/a/sejm-wielki-oraz-uchwalenie-konstytucji-3-maja/DC4grpLtl
http://agad.gov.pl/wp-content/uploads/2018/12/Konstytucja-3-maja_PL-v5.pdf
https://muzhp.pl/pl/e/1297/uchwalenie-przez-sejm-wielki-prawa-o-miastach
https://www.youtube.com/watch?v=GyVfTPmtICY
https://www.youtube.com/watch?v=QkopQp9Z5Ic
https://www.youtube.com/watch?v=_EjUJZPd2tk
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2020-04-30 |
Data publikacji: | 2020-04-30 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | |
Liczba odwiedzin: | 100688 |